Fællesskab vs publikum

Fællesskab vs publikum
Når vi vender opmærksomheden omvendt bliver oplevelsen forkert. 

Der er kun to muligheder. Man kan få eller købe opmærksomhed. Man kan lave noget andre mennesker har lyst til at give opmærksomhed. Og man kan købe afbrydelser af folks liv, så de ikke kan undgå at give opmærksomhed.

Opmærksomhedsøkonomien handler ikke om hvor meget opmærksomhed du kan få fra andre, men hvor meget du vil give for opmærksomheden. Du kan give dig selv eller penge. Skabe kunst eller reklamer.

Fortælle hvad der sker indeni dig og skabe resonans med andre. Eller skabe et billede af hvad der kan ske for dem, hvis de bruger dit produkt. Reklame er en slags dum kunst uden sjæl og ærlighed. Kunst er en slags dårlig reklame for ting ingen vil købe.

Evolutionært er det simpelt. Den lækre partner er altid den, der kan vise overskud og bære mere end de andre potentielle partnere. Den med de største muskler, den største pyntefjer, eller den største tålmodighed. Tiltrækning er knyttet til det som vi individuelt søger efter i vores liv. Vi søger mod det vi tror kan forløse vores liv.

Det samme gælder når vi søger samhørigheden. I et fællesskab eller som publikum. Både et publikum og et fællesskab eksisterer for sin egen skyld. Men er der på to vidt forskellige betingelser og med vidt forskellige forventninger.

Du har ansvaret for et publikum, som har den samme oplevelse samtidig. Publikums opmærksomhed er rettet mod scenen og samhørigheden er med den, der står der. Sendefladen og strømmen på de sociale medier fungerer sådan. Du kan skifte kanal eller scrolle, men samhørigheden er med den, der er på skærmen.

Et fællesskab har ansvaret for sig selv og medansvar for oplevelsen. Fællesskaber har helt forskellige oplevelser, men har dem i samme rum. Opmærksomheden er rettet indad og samhørigheden er med dem, der vil det samme som en selv. De tager et hjørne og taler sammen.

Højdepunktet for et publikum er når de føler forbindelse og samhørighed med personen på scenen. Det bedste der kan ske i et fællesskab er, at alle føler forbindelse med hinanden.

Den bedste indikator der findes for hvordan den oplevelse du er midt i er designet, er ved at kigge på hvor opmærksomheden er samlet. Er der lys i salen eller er det rettet mod scenen? Er der lyd fra højtalere, der overdøver alt andet? I den ene oplevelse skal du vende dig mod scenen og finde dig selv i den person, der står der. I den anden skal du vende dig mod nabostolen og finde fællesskab med den der sidder der.

Det er helt naturligt og du jeg aflæser situationen på et splitsekund. Den menneskelige aftale om opmærksomhed er skrevet ind i vores sociale intelligens. Vi er individualister i små flokke, der drager nytte af hinanden for at overleve og leve bedre. Det har vi gjort gennem historien. Det har sikret vores status, som det vildeste dyr i historien.

Alligevel bryder vi hele tiden det naturlige og forventer, at vi kan få andre mennesker til at opføre sig mod deres natur. At vi kan afbryde deres dag unaturligt og få en god relation. At vi kan opføre os som har vi et publikum og samtidig indlede en samtale med dem. At vi kan skabe et fællesskab.

Det er ikke bare naivt, det er mod bedre vidende. Vi har allesammen holdt en tale til en konfirmation, givet en præsentation i firmaet eller skrevet et brev. Vi kender godt præmissen. Det er afsenderens ansvar at skabe oplevelsen. Også i modtageren.

Alligevel sætter vi studentermedarbejdere til at køre vores sociale medier. Hvis vi tog vores publikum alvorligt tog vi de bedste af vores specialister. Vi tigger direkte og indirekte efter interaktion, fremfor at tage ansvaret og give folk det de virkelig ønsker, nemlig et frikvarter, hvor de ikke skal give mere af sig selv. Vi måler vores succes efter eksponeringer i stedet for at udgive mere gennemarbejdede fortællinger, som er et publikum værd og værdigt.

Det vigtigste spørgsmål, der ligger under alle medieoplevelser er det samme. Vil du tage ansvaret for alles oplevelse og dermed tjene et publikum eller vil du være deltager i et fællesskab og dermed dele opmærksomheden lige med alle? I det første skal du gøre dig umage med, hvad du siger og hvordan. I fællesskabet skal du gøre dig umage med hvordan du lytter og hvornår.


Victorias hemmelighed bliver afsløret af Jax

Jax er en amerikansk sanger og sangskriver. Hun synger godt. Hendes melodier er stærke og hendes produktion i top. Men det hun kan, som ikke så mange andre kan, er evnen til at konceptualisere og bringe hverdagen i perspektiv.

Det er hendes ting, at skrive mange situations- og personrelaterede sange, som hun udgiver på sociale medier, men denne, som klart læner sig op ad at blive et radiohit i USA, sætter fokus på hvor kropsidealer kommer fra.

Jax afslører Victorias hemmelighed
Og her er hele dynen, hvis du vil have den fulde sang.

Må man lave stand up comedy siddende?

Hvordan overtager man scenen efter en 84 årig stand up komiker? Man roaster ham for at være ung. Det kan man naturligvis kun når man selv er 86.

I denne lille dokumentar fra The New Yorker følger man 2 amerikanske stand up komikere, som er begyndt i en sen alder og har tænkt sig at fortsætte til de ikke kan længere.

Der er noget særligt magisk i klippene mellem de fyldte scener og de stille liv.

Man kan nå langt, når man ikke har så langt igen

Jeg er jo fra Herning

Et af de mennesker jeg kender, der er allerbedst til at tage ansvaret og optræde med autoritet og ansvar for oplevelsen er Niels Krøjgaard. Han er psykologisk entertainer og laver to typer af shows. Et der skal underholde og et der skal gøre dig klogere.

For nogle år siden lavede vi sammen en lille roadmovie. Her først en behind the scene-video med lidt tips og tricks om det vigtige bag et vellykket show.

Og her den roadmovie, som alle andre fik lov at se:


Vi ses om en uge

I denne uge er vi 24 der modtager ugens inspiration. Jeg er virkelig glad for vores lille kreds vokser naturligt. Del med nogen du mener kan have glæde af det og husk at abonnere, hvis du ikke allerede er på listen.

Klik på "Tilmeld dig gratis!" i nederste højre hjørne og gør det nu.

Det gør virkelig en forskel. Og det er jo derfor vi er her. For at gøre en forskel.

Hilsner Patrick

Patrick Bay Damsted

Patrick Bay Damsted

Nysgerrigt undersøger og beskriver Patrick vores menneskelige erfaringer og indsigter - og de blinde vinkler, som påvirker vores hverdag og livskvalitet.